“Een goede Facebook campagne, draait niet om Facebook…”

Door Sven de Laaf – Resultant bij BOOST resulting.

Onze klanten kennen ons vooral van de ‘BOOST sessies’ en zijn vaak verbaast als we vertellen dat we een full service marketing, sales en concepten bureau zijn waarbij de BOOST sessie eigenlijk het begin is.

De laatste tijd krijg ik veel vragen over Travel Light. Het concept, onze rol binnen het concept en vooral ook hoe wij op Facebook in 6 weken van 20 naar 1.850 likes zijn gegaan.

“Een goede Facebook campagne, draait niet om Facebook…”

Laat ik beginnen dat veel likes genereren niet moeilijk is. Vraag je netwerk of ze liken, gooi er een budget tegen aan en binnen no time zit je op de honderden likes. Bij Travel Light hebben we dit anders gedaan. Om te voorkomen dat heel India onze pagina liked terwijl mijn dienst op Nederland georiënteerd is…

“Likes zijn relatief… het gaat om engagement!“

Los van het feit dat we geen groot budget hebben en wij juist supporters en ambassadeurs zoeken en niet 20.000 likes, hebben wij het anders aangepakt. Zo hebben we een planning gemaakt. Heel simpel met A4-tjes aan de muur en een stift.. Alle evenementen, product-toevoegingen, media aandacht en al het andere wat ons effectueert, opgeschreven en uitgezet in de tijd. Naast deze planning hebben we gekeken hoe onze doelgroep communiceert, wat ze nog meer leuk vinden, wat voor foto’s en berichten ze liken of delen. Van daar uit hebben we onze communicatiestrategie aangepast. Beleving, aaibaarheid en authenticiteit. Doel: Like Travel Light omdat je ons echt leuk vindt! Niet omdat we iets weg geven…

“Stop met verkopen om te kunnen verkopen”

We hebben ervoor gekozen een community te creëren i.p.v. te verkopen of ons product te pushen. We zijn wel een commercieel bedrijf dus er zal altijd een laagje commercie overheen liggen, anders is ons bestaansrecht ook snel bekeken… We willen een community creëren die Light wilt Travelen. We willen een movement op gang brengen die de huidige manier van reizen veranderd. Waarom accepteren we nog dat we lobbyen om die kitetbag mee te mogen meenemen. Of 2 uur voor vertrek moeten inchecken… en daar ook nog schofterig voor moeten betalen… Bij ons kost het ook geld maar daar doen we ook een hoop voor. Besef je eens hoe weinig easy-jet doet om jou het naar de zin te maken, maar vervolgens wel de hoofdprijs vraagt voor je bagage en bakkie slootwater koffie.

“The Travel Light movement!”

Als vitaal onderdeel binnen onze communicatie strategie is dat we een movement willen starten van mensen die net als ons streven naast een druk leven, zo licht en comfortabel mogelijk te reizen. De krachtigste manier hiervoor was er criticasters over te laten schrijven. En dat is gelukt! De Telegraaf heeft er drie volle weken over geschreven. Meerdere columns online en zelfs twee keer in de zaterdag Telegraaf. Kort daarop hebben we de “I love to Travel Light” sticker geïntroduceerd. Menig Facebook volger vroeg deze aan en we krijgen nu foto’s binnen uit Solden, Texel en op fietsen en auto’s. De sticker representeert waar we voor staan zonder heel nadrukkelijk ons logo door te voeren in de sticker. Het is een op zichzelf staande actie die de movement faciliteert. Google zorgt er wel voor dat als iemand Light wilt Travelen ze ons vinden 😉
Een succesvolle Facebook campagne draait om engagement! Bereik en likes volgen vanzelf. Het prettige is dat de mensen die ons liken ook informatie delen en ons product verder helpen. Hebben we ook dislikes? Ja absoluut.. Travel Light is niet voor iedereen het beste product van Nederland… Wie weet ooit.. Voor nu waarderen we onze volgers die eigenlijk ambassadeurs en supporters zijn.. Hoe ik dat weet? Ze vertellen het me door hun betrokkenheid..

facebook TL febVeel succes!

Meer info over Travel Light op Facebook? www.facebook.com/ilove2travellight

Plaats een reactie